Reuzenkaart

Hieronder vindt u een overzicht van de reuzen in Vlaanderen. Momenteel bevat deze lijst 663 reuzen. Staat uw reus er (nog) niet tussen, voeg deze dan toe.
't Kallose Melkboerinneke (Beveren)
Het Melkboerinneke stelt de vereeuwiging van de polders voor en groeide als idee uit de vroegere Melk- en Suikerfeesten. Ze staat ook symbool voor de voortplanting van de Beverse reuzen (er werd gezegd dat Diederik en Aldegonde daar al te oud voor waren). Het Melkboerinnetje is gemaakt naar het evenbeeld van Kristien Quintelier, de schoondochter van maker Edwin Raes.
Aar-Thur is de eerste Hoogleedse reus. De jaarlijkse Aar-Thurfeesten in de Rodenbachwijk zijn naar hem genoemd.
Abel (Ledeberg)
Abel is een bijzonder populaire figuur bij de Ledebergse kinderen. Jaarlijks organiseert deze eredeken namelijk de kindersnoepenworp tijdens de Ledebergse Feesten. Abel werd in 1912 in het voormalig café 'De Steur' in de Edward Blaesstraat 56 geboren. In de jaren 1930 duikt Abel voor het eerst op met een oliebollenkraam op de markt van Ledeberg. Het succes was zo groot dat Abel heel zijn leven lang op foren en kermissen oliebollen zal verkopen. In 1995 werd Abel eredeken van Ledeberg.
Agnes van Bareldonk (Berlare)
Agnes van Bareldonk was samen met haar echtgenoot eigenaar van de Heerlijkheid Bareldonk in de 13de eeuw.
Aldegonde (Beveren)
Op zaterdag 28 augustus 1954 werden Aldegonde en Diederik in het Guldenboek van Beveren-Waas ingeschreven. Ze werden aangegeven door het 'Bestuur van het Feestkomiteit van de Kasteeldreef'. De Kasteeldreef was vroeger bekend als de dreef van de Heren van Beveren en Diksmuide. Het was de private toegangsweg tot het kasteel in Beveren-polder (kasteel Singelberg) waar Aldegonde en Diederik vroeger woonden, waarover zij hebben gereden en waar ridders, troubadours en vele andere groten doorheen trokken bij hun bezoek aan de bewoners van het kasteel.
Aldegonde (Herzele)
Walter van Herzele was één van de heren van Herzele. Hij leefde tijdens de middeleeuwen samen met zijn vrouw Aldegonde en hun vier zonen Jan, Bernaard, Giselbert en Seger in De Burcht.
Aldegonde (Moortsele)
Aldegonde verwijst naar de beek die door Moortsele stroomt: de Gondebeek.
%AutoEntityLabel%
Alex is één van de stichtende leden van de Strangers. Deze Antwerpse groep kende haar ontstaan in 1951 op het Kiel. Zij bereiken veel succes met internationale hits die voorzien worden van Antwerpse teksten. De eerste Antwerpse plaat verschijnt in 1960.
Voor de 50ste verjaardag van de winkeliersvereniging worden er vijf reuzen gemaakt naar beeltenis van deze bekende wijkbewoners. De groep schrijft voor de gelegenheid het lied “Wij zijn de reuzen van ‘t Kiel”.
Na een optreden op een bijeenkomst van het Vlaams Blok in 1992, wordt hun muziek grotendeels gebannen van radio en televisie.
Aloïs (Panne)
Aloïs en zijn vrouw Zenobie vormen een kapersgezin. Het gezicht van Aloïs is wel gebaseerd op een oude visser uit De Panne: vader Vyaene. In de volksmond werd hij 'Moones' genoemd.
Amadientje (Koksijde)
Het reuzenkind werd gemaakt naar het evenbeeld van Amyn het kleinkind van Pierre Dalle. De reuzin werd wel dubbel zo oud gemaakt als Amy om de verhoudingen van de reuzenschaal 2/1 te kunnen respecteren. De reuzin blijft eeuwing dertien, terwijl Amy op dat moment 5 jaar was.
%AutoEntityLabel%
Amandus was tijdgenoot van Pepijn van landen, geboren in Frankrijk, verbleef in Ierland en Nederland (Maastricht), streed tegen de draken als kwaad en ongeloof. De reus Amandus is een pluralistisch figuur, die in onze tijd ten strijde kan gaan tegen de draken van tegenwoordig: drugs, ...
Amedé (Reet)
De Reetse Veteranen Vrienden hebben een voetpalploeg en Amedé draagt het uniform van de ploeg.
Angeliki de naaister (Ronse)
Ronse was vroeger een echte textielstad. Angeliki beeldt een ambacht uit dat typisch was voor de stad. Vandaag de dag is de textielindustrie in Ronse bijna volledig verdwenen.
Anneke Mossel (Antwerpen)
In de jaren 1880-1930 waren mosselen een geliefde lekkernij op Sint-Anneke (dorp op Linkeroever). Ongeveer 80 huizen van de toenmalige dorpskom waren een eethuis met op het menu een goede pot mosselen. Op de dijk stonden de “mosselwefkes”. Ze stonden aan de Scheldekaai te wachten met hun hand- en hondenkarren. Ze riepen naar de bezoekers die er met de overzetboot aankwamen. Bij deze mosselleursters was het traditie om mosselen voor 5 cent te verkopen: de klant mocht dan zoveel rauwe mosselen opeten als hij wou totdat hij een niesbui kreeg (door het zilt was dit meestal reeds na enkele stuks).
Antoon (Diksmuide)
Slagersreus Antoon, de Diksmuidse beenhouwer staat symbool voor: ambachtelijke vakmanschap, beroepsethiek, eerlijkheid, vriendelijkheid, trouw, vriendschap... kortom alle waarden des levens!
Arend Drubbel (Deinze)
Arend Drubbel en zijn vrouw Machteld Donza zijn deelnemers aan de Slag der Gulden Sporen.
%AutoEntityLabel%
Athilo zou je de stichter van ons dorp Ettelgem kunnen noemen en hij rijdt op een fiets omdat het een beetje verwijst naar een bestaande vereniging in Ettelgem opgericht met de naam O.R.E. (Onvergetelijke Retrofietsen Ettelgem) zij organiseren elk jaar enkele activiteiten met de Hoge Bi en nemen deel aan verscheidene activiteiten met retro fietsen.
Baas Gansendonck (Schilde)
Roman Baas Gansendonck - auteur Hendrik Conscience
Baas Gansendonck (Schilde)
Roman Baas Gansendonck - auteur Hendrik Conscience
Babbe Roere (Koksijde)
Volgens de legende kon de heks Babbe Roere uit Ghyvelde - die eigenlijk Barbara Rhère heette - zich veranderen in een zwarte raaf. Als raaf streek ze soms neer op de mast van de schepen die naar IJsland voeren, wat weinig goeds voorspelde.
%AutoEntityLabel%
Babbe was een lelijk, oud, versleten vrouwtje dat ervan verdacht werd kleine kinderen te laten wegkwijnen. Opvallend was dat Babbe bij jonge moeders met een boreling als allereerste op bezoek was geweest. Dat was blijkbaar genoeg om van die vreemde oude vrouw een heks te maken.
Babette (Lokeren)
De zoektocht van reus Barros naar een vrouw.

Pagina's